torsdag 2. februar 2012

Balanserer etter beste evne


Dette er en kommentar til skibleriet fra i går- FØR møte med NAV. Nå er møtet tilbakelagt og konklusjonen er, i likhet med hva Jo Anders sa engang han ble spurt hvordan hadde det på en ferie :"Jeg overlever- med god margin" :)

Først hadde jeg møte med legen alene, slik at vi skulle være samstemte i forhold til saksbehandler fra NAV. Legen er av den klokere varianten :)
Saksbehandleren, som er ei dame jeg kun har møtt en gang i mitt liv, kom med hele journalen min. Tenker de ikke på at de viser tydelig at de ikke kjenner saken? Det skremmer meg hvor mye makt og samtidig lite kunnskap de har.
Fra forrige møte hadde min sykdomstilstand utviklet seg fra å bli beskrevet som "noe jeg kan bli frisk av" til å bli "kronisk" i NAVs framstilling.
Planen videre nå er å komme til kognitiv terapi (9 mndr ventetid), søke til Skogli Rehab (ca 6 mndr ventetid).Ved psykologsenter og Skogli blir det da gjort en vurdering av restarbeidsevne. Konklusjonen var at jeg nå skal stå på Arbeidsavklareringspenger i nye 1 1/2 år....
Dette er ok. Jeg har sjøl bedt om å få komme til Skogli igjen siden jeg har god erfaring fra opphold der tidligere.

Å ha med en klok lege kontra å være alene i møte med NAV er som natt og dag! I motsetning til saksbehandleren har legen satt seg inn i feks "Funksjonsanalysen" fra Fron Rehab i 2008. Hun har lest hva som står på de 5 sidene. En info som burde være et minimum å forvente at NAV kontoret burde sette seg inn i pga den er laget av et bredt sammensatt fagteam av legespesialist i arbeidsmedisin, sosionom, psykiatrisk sykepleier, psykolog og ja...den blekka er kostbar! Mye kostbart fagfolk som har gjort en grundig jobb- for ikke å snakke om hvor mye energi og krefter det kostet MEG å utføre det som trengtes for vurderingen.

Og Visa Versa

Ingen kommentarer: