tirsdag 9. november 2010

Sendrektighet

Sendrektighet? Hva er det?
Et diffust ord- som sjelden blir brukt. Jeg vet ikke helt hva ordet betyr, bare aner..
Siste åras "sakte-film" tilværelse med ulike helseproblem kan kanskje kalles en form for sendrektighet.
Det er en underlig følelse når hodet og beina ikke spiller på lag. Slik føles det å ha trøtthetsproblematikk. Å beskrive for folk hvordan det oppleves når energien på et sekund "renner ut av kroppen" og du ikke aner hvordan du skal makte å gå de neste 100 meterene... Eller når man sitter i et festlig lag der folk ler høyt og prater mye- og plutselig må man bare vekk fra dette fordi det oppleves som en intens, merkelig hodepine og fryktelig støy!
Hver gang jeg tenker på dette sender jeg et hav av varme tanker til Skoglioppholdet- fordi jeg møtte en fantastisk klok lege som forsto- og som så hvordan jeg trengte å bli skremt så ettertrykkelig at jeg ikke strittet imot trøttheten. Arvid- jeg glemmer deg aldri :) Blant alle besserwisserne tok du deg tid til å LYTTE og tolke bak ordene.
I Gudbrandsdalen beskrives folk som jordnære og trauste. Døler rir ikke samme dag som de sælar på hesten? Men det ligger mye artig humor i dette. Nesten som undersøkelsen fra Nord-Norge der en mann ble spurt hva det skyldes at det er mindre bruk av lykkepiller i Tromsødistriktet enn mange plasser her sørpå. Jo, det mente karen i Nord var helt naturlig... folk nordpå er like mye depressive som sørpå- men det er så langt mellom legene at innen de får lagt fram saken for en lege så er de friske igjen :)
Når en døl skal skynde seg og svare på et spørsmål blir det "jau...naai...kanskje dææ". Dette er bare sjarmerende. Noe som derimot ikke er like fascinerende er at klokka liksom ikke går... eller uka... eller måneden... Om dette er et spesiellt fenomen for denne landsdelen skal jeg ikke si, men det er fantastisk å oppleve at en tidsavtale feks kl 14 ALDRI er på det tidspunktet min mobilklokke viser 14. Nesten Aldri! Har man en tidsavtale i feks bank, hos lege eller på et kommunalt kontor skjer det kanskje en av tredve ganger at klokka stemmer med avtalen. Og ikke bare det- men den seriøse avtalen som du -i naivitet- mente du gjorde med noen... nei, den har "ingen" hørt om sjøl om vedkommende har navngitt en annen som skal ordne saken. Så begynner det velkjente systemet: å lete etter papirer/ saken, å ringe rundt for å få nødvendig informasjon og å ta kopier... av saken. Imens øker min tålmodighet i takt med alder (takk og lov) men også fordi jeg har sluttet å tro at klokka mi går likt med klokka feks i banken. Det spriker slik ca to-tre kvarter.
Å purre på en avtale som ikke er holdt er en spennende psykologisk affære. Etterhvert VET jeg hva som kommer til å bli sagt. Så istedet for å gjøre som a Gro og ta tegnestift i skoen slik at jeg kan tråkke hardt på den istedet for at blodtrykket skal fyke fra normalt til svimmelhetsfølelse.... så danner jeg meg fantasier om hva som kommer til å bli sagt.
Feks betyr "Jeg skal se på det i slutten av uka!" .... uka= om ca to-tre måneder, i beste fall. Begrepet "Slike saker tar vi ettersom de kommer"=... det er som å plystre i sterk motvind. I ettertid har ingen hørt det og du er litt usikker sjøl på OM det ble lyd eller ikke.
Jeg er ufattelig lei av å vente- når jeg faktisk ser at grunnen til at jeg venter er bare sløvhet. Men jeg har god tid og kan fortsette min jakt på ny forståelse av tid og begreper. Sendrektighet? Er ikke så veldig kjapp sjøl..
Men tannlegen, som jeg besøkte i dag og som holder til i byen- han gjør det han skal, når han skal- fantastisk! Kanskje det hjelper å være sin egen arbeidsgiver og måtte stå på for at kunden faktisk skal ønske å vise den bedrøvelige tanngarden hos akkurat ham. Så..når klokka mi samsvarer med klokka til den effektive tannlegen- da betyr vel det at klokka mi går rett? At klokka 09 30- faktisk ER 09 30 og ikke- som den sæææææne klokka som muligens viser 10 15 eller deromkring.

Ingen kommentarer: