torsdag 3. desember 2009

Aggressivt korstingsbroderi


Vinteren og kuldegradene er her(minus 11.3 da jeg våknet, ikke så veldig kaldt men kaldt nok. Fyr i ovnen med 3 dyr som ligger som slakt i varmen. Bare såvidt de orker å ta de aller nødvendigste turene ut. Blåmeisen koser seg med meisebolle ute.

Sitter og ser på "God Morgen Norge", et koselig program som kan kombineres med det meste...feks spise frokost, lese avisa, sitte på pc`n, sende sms, rydde, sette på vaskemaskin eller oppvaskmaskin osv osv....pausene er jo ikke bare til irritasjon. I dag hadde de et komisk innslag om "Geriljabrodering". Hææ?? Det fins ei Facebook-gruppe med tema "Aggressivt korstingsbroderi".
Jeg bare ser for meg damer for et par generasjoner siden som møttes foran peisen med sine håndarbeider på kveldene. Jeg tenker meg disse damene på feks 1920-tallet sitter og broderer "geriljabroderier"...Sinte, grove og lite for-seg-gjorte broderier der latteren ligger på lur under de aggressive korstingsytringene. Helst foregår broderiene med tre glass rødvin ved sida og masse latter der kanskje menn blir "disikert" gjennom synåla (eller?) Tenk om vi skulle ta for oss all verdens frustrasjon gjennom aggressivt broderi? En artig tanke, faktisk! Spørs om jeg må finne fram synåla og haugen av brodergarn... Har for tida ingen mann jeg føler for å stikke grøvste synåla tvers igjennom- men jeg har filosofert mye over alle duppedittene vi tillater oss å ta inn i hjemmet og lar dure og gå...uansett om vi ser på/hører på eller ikke.........Det er jo så mye positivt innen medieverdenen, men problemet er å bruke medievett. ååå det er så vrient, dermed skylder jeg PÅ mediene og jeg ville brodere: Din jævla tidstyv.......... da slipper jeg ta ansvar for tidsbruken sjøl- alltid fantastisk å kunne legge ansvaret over på andre.

Når jeg tenker meg om var jeg veldig glad i håndarbeid da jeg var ung. Strikket masse, heklet og sydde små "snuppe-broderier". Av en eller annen mystisk grunn sluttet jeg med dette da barn nr 1-2-3-4 kom og jeg begynte å fylle huset med levende lodotter istedet.
Strikking og hekling ble som regel ferdiggjort men broderier ble av en eller annen merkelig grunn ofte bare halvgjort. De ligger pent i posene de ble innkjøpt i, kan til og med være ferdig brodert men de ble ikke montert. Jeg vet hvor i boden halvferdige håndarbeider oppbevares- jammen tror jeg at jeg er "For et mer aggressivt korstingsbroderi"....bare vent så skal jeg vise ferdig resultat (bildet er bare et eksempel ang Geriljabrodering, det mildeste uttrykket jeg fant)

Ingen kommentarer: