torsdag 12. januar 2012

Nå forstår jeg mer



"Regner FÆLT" sa Olav mens dette været holdt på i dag.
Siden man skal vinkle alt positivt blir dette til "Regner svært"

Men nå tror jeg at jeg begynner å forstå et par ting:
Feks hvorfor bergensere er så høyrøstet. De er jo nødt til å rope. For stadig vekk kommer det ei sky av "vær" som griper fatt i huset og rister det. Og ned fra oven kommer det styrtende...i disse dager noe kvitt- som en inntørket torping kan tro er snø. Men neida- det er hagl.

"Ta på hetten" sier Olav! Han har forstått hva som skal til.

Jeg har observert at det er veldig mye kreativitet i og rundt Bergen- og sannheten er jo at de har lange perioder av året der du bare ser de løpe med hetten på- for å komme seg inn et sted. De må jo finne på innendørsaktiviteter- siden snø er fremmedord.
-Men hører vi ofte bergenserne klage på været??
Nei! Oslofolk syter og klager og folk i Nord-Norge sutrer endel. Bergenserne er så stolte- at de kan jo ikke rakke ned på sin egen by :)
Og dessuten...snart- eller om to måneder så ligner det vår på Vestlandet og folk spretter UT sammen med rhododendron og nyter en kjempelang vår, sommer og mild høst.

Så...skal man bo i Norge tror jeg det ideelle er å bo i Bergen fra mars, bevege seg mot Tromsø i juli, tilbake til vest om høsten.
Men vinteren...den lange kalde tida...da er Gudbrandsdalen stedet på jord.
Hvissom man ikke bare kan være fornøyd innomhus med kreative sprell alle de dagene da uteliv ikke frister- samme hvor i dette varierte, vakre landet man har valgt å sette bo :)

Ingen kommentarer: